90 Peratus Pertanian Musnah Akibat Serangan Tikus


Hampir 90 peratus daripada pertanian musnah akibat serangan terhadap tikus dan perosak lain dalam tempoh dua bulan yang lalu.

SENA POKOK 19 Ogos - Lebih 60 penduduk Kampung Kolam, Mukim Tualang kehilangan beratus-ratus ribu dolar apabila hampir 90 peratus daripada pertanian mereka musnah akibat serangan terhadap tikus dan perosak lain dalam tempoh dua bulan yang lalu.

Seorang petani, Zulkifli Ramli, 42, berkata masalah yang disebabkan oleh sistem perparitan sering terjejas semasa musim hujan, menjadikannya sukar untuk mengawal pembiakan perosak.

"Kami menggunakan racun yang dituangkan ke ladang untuk mengawal tikus dan perosak lain, tetapi apabila sistem perparitan terputus, air dari longkang tidak dapat mengalir ketika hujan.

"Ini adalah takungan besar yang membuat racun dalam bidang tidak berkesan dalam mengawal tikus dan menyebabkan mereka membiak dan menyerang tumbuhan," katanya.

Menurut beliau, banyak haiwan pemangsa seperti burung hantu, tetapi kini mereka tidak lagi mati daripada tikus beracun.

Zulkifli berkata kira-kira 30 hektar tanah di kampung itu dimusnahkan oleh tikus dan perosak lain seperti Monster Monster dan burung.

"Saya juga kehilangan kira-kira RM6,000 apabila keseluruhan kawasan rosak dan tidak menghasilkan buah," katanya.

Seorang lagi petani yang terkena, Sharul Sham Ramli, 36, berkata jika masalah itu tidak diselesaikan segera, ia boleh merebak ke kawasan yang lebih luas dan menyebabkan kerugian yang lebih besar.

Beliau berkata Lembaga Kemajuan Pertanian Belia (MADA) dan Pertubuhan Peladang (LPP) perlu mengambil tindakan segera dengan membantu membersihkan dan memperdalam saliran di kawasan itu.

"Pihak yang berkaitan perlu membantu kami melakukan perjalanan sekerap orang lain, dengan itu mengurangkan risiko haiwan diserang," katanya.

Sementara itu, Setiausaha Lembaga Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) Ahmad Shukri Ishak, 51, berkata perkara itu telah dimaklumkan kepada MADA dan LPP untuk tindakan selanjutnya.

"Saya juga memberitahu penyelaras Dzaher Ahmad untuk menimbulkan isu ini dengan pihak berkuasa supaya tidak membahayakan industri beras dan bekalan makanan negara," katanya.



pinjaman koperasi pinjaman peribadi maybank pinjaman peribadi bsn pinjaman wang berlesen melayu pinjaman peribadi rhb pinjaman aeon pinjaman asb pinjaman wang segera pinjaman duit segera pinjaman duit pinjaman wang pinjaman bank islam pinjaman kenderaan kerajaan pinjaman segera pinjaman kptm pinjaman along pinjaman bank pinjaman aeon credit pinjaman mudah pinjaman kerajaan pinjaman in english pinjaman tanpa slip gaji pinjaman wang tanpa slip gaji