Bendera Protes Terhadap Tulisan Jawi Telah Dimulakan

Letakkan sepanduk dalam protes pada tulisan dan prestasi Jawi di sekolah.


KUALA LUMPUR, 19 Ogos - Beberapa sekolah bahasa di sekitar Lembah Klang dipercayai telah memulakan bendera sebagai protes terhadap tulisan dan prestasi Jawi di sekolah.

Ini diikuti oleh Kementerian Pelajaran yang memberi Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), ibu bapa dan pelajar Sekolah Rendah Kebangsaan (SJK) peluang untuk menentukan pengajaran.

SJK Tamil (SJKT) Batu Caves adalah salah satu tumpuan penjenayah siber apabila dipasang pada sepanduk di pintu masuk pengajaran dan pembelajaran protes sekolah.

Imej ini dikongsi oleh pengguna Twitter @TheUsopIbrahim, yang menghasilkan 2,505 tweet dan 1,233 suka.

Pelbagai reaksi telah dilakukan, termasuk kesediaan Erick untuk mengakui bahawa dia masih ingat kesusasteraan Jawa di sekolah walaupun dia bukan seorang Muslim.

"Saya bukan seorang Muslim yang belajar bahasa Jawa, sehingga hari ini saya ingat apa yang saya diajar," tulisnya.

Untuk @Rae Zalani, perbuatan memakai sepanduk sebagai tanda bantahan tidak wajar kerana ia mencetuskan sentimen perkauman di negara ini.

"Saya berasal dari SJKC dan telah mengkaji kaligrafi Cina, tetapi saya tidak bersetuju dengan tindakan memakai spanduk protes. Kabinet untuk relaksasi menolak topik Khat (Jawi) kerana bahasa tempatan, ia tidak boleh membangkitkan kebencian kaum," katanya.

Sementara itu, pengguna media sosial Pizli Mat Wazip menyiarkan gambar di persimpangan jalan ke Bandar Baru Bangi dengan spanduk yang menolak pengenalan seni khat di sekolah-sekolah Tamil atas alasan ketidakpatuhan dari Lembaga Sekolah Bangi berhampiran dan Bangi PJG SJKT.

Mesyuarat Kabinet pada 14 Ogos memutuskan untuk menegaskan keputusan terdahulu bahawa pengenalan Jawi dalam Bahasa Melayu ke gred keempat di SJK akan diteruskan pada tahun 2020, tetapi akan dijalankan hanya dengan kelulusan PIBG dan ibu bapa dan pelajar dari SJK.

Pendidikan di Sekolah Kebangsaan akan diteruskan seperti biasa dan Kabinet juga menyatakan bahawa keputusan untuk memperkenalkan teks Jawi dimasukkan dalam tiga buku teks.


pinjaman koperasi pinjaman peribadi maybank pinjaman peribadi bsn pinjaman wang berlesen melayu pinjaman peribadi rhb pinjaman aeon pinjaman asb pinjaman wang segera pinjaman duit segera pinjaman duit pinjaman wang pinjaman bank islam pinjaman kenderaan kerajaan pinjaman segera pinjaman kptm pinjaman along pinjaman bank pinjaman aeon credit pinjaman mudah pinjaman kerajaan pinjaman in english pinjaman tanpa slip gaji pinjaman wang tanpa slip gaji