Aktiviti Mendaki Gunung: Gunakan Perkhidmatan Bimbingan, Nasihat Menteri

Aktiviti Mendaki Gunung: Gunakan Perkhidmatan Bimbingan, Nasihat Menteri


TUMPAT - Berbasikal gunung atau pemandu arah harus digunakan untuk mendaki gunung dan meneroka di hutan untuk mengelakkan kejadian yang tidak diingini, kata Datuk Mohammadin Ketapi, Menteri Pelancongan Seni dan Budaya.

Walau bagaimanapun, beliau berkata pilihan sama ada mahu untuk menggunakan perkhidmatan pakar atau tidak terpulang kepada pendaki dan kementeriannya tidak mewajibkan perkara berkenaan.

"Ini bukan masalah paksaan atau tidak kerana perkhidmatan (gunung atau arah) terpulang kepada individu untuk menggunakan perkhidmatan mereka.

"Contohnya, Gunung Kinabalu, Sabah yang menyediakan gunung dan perkhidmatan mereka sangat diperlukan untuk membawa pendaki ke puncak.

"Kami tidak meletakkan syarat untuk mempunyai panduan gunung untuk mendaki tetapi lebih baik menggunakan perkhidmatan gunung untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini," katanya semasa sidang media di Festival Citrawarna Siam Malaysia 2019 di Wat Machimmaram Kampung Jubakar di sini malam tadi.

Mohammadin berkata demikian apabila mengulas mengenai kejadian paling aneh di hutan termasuk empat individu, termasuk dua wanita yang mendaki Twin Peak di Bukit Fraser.

Ia termasuk tragedi yang menimpa remaja Ireland, Nora Anne Quoirin, 15, di sebuah resort pantai di Seremban.

Mengulas mengenai Festival Citrawarna Siam Malaysia, Mohammadin berkata bahawa budaya yang ditonton adalah yang terbaik dan menarik dianjurkan oleh Persatuan Wanita Siam Kelantan.

Beliau berkata ia mencerminkan imej etnik minoriti di negara yang hidup harmoni dalam masyarakat pluralistik.

"Seperti tarian menorah yang ditunjukkan, ia adalah budaya Siam yang perlu dikekalkan," katanya.

Turut hadir Gabenor Narathiwat, Thailand, Ekkrat Leesen; Pengarah Pejabat Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan (MOTAC) Mohd Aidil Afizie Daud dan Pengerusi Persatuan Wanita Malaysia Kelantan, KC Ngiam Eh Kuan.

pinjaman koperasi pinjaman peribadi maybank pinjaman peribadi bsn pinjaman wang berlesen melayu pinjaman peribadi rhb pinjaman aeon pinjaman asb pinjaman wang segera pinjaman duit segera pinjaman duit pinjaman wang pinjaman bank islam pinjaman kenderaan kerajaan pinjaman segera pinjaman kptm pinjaman along pinjaman bank pinjaman aeon credit pinjaman mudah pinjaman kerajaan pinjaman in english pinjaman tanpa slip gaji pinjaman wang tanpa slip gaji