Kereta Terbang Pertama Malaysia Siap 85 Peratus

Model kereta terbang pertama Malaysia siap 85 peratus.


KUALA LUMPUR, 20 Ogos - Kerja pembinaan di lapangan terbang pertama Malaysia siap 85 peratus, menurut Menteri Pembangunan Usahawan Datuk Seri Mohd. Redzuan Md. Yusof.

Prototaip penerbangan, katanya, sedang dibina oleh syarikat-syarikat Malaysia di Jepun, kerana pasukan ekonomi mempunyai ekosistem yang menyokong industri penerbangan.

"Saya akan pergi ke Jepun pada bulan September untuk menghadiri Persidangan Penerbangan dan saya berharap dapat melihat (terbang) kereta yang siap membawa kami pulang lewat tahun ini," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Persidangan Kepimpinan UKM 2019 di sini hari ini. Di sini

Kementerian itu berkata ia sedang berbincang dengan pelbagai kementerian yang terlibat dalam sektor penerbangan untuk mewujudkan sebuah lapangan terbang yang sesuai untuk lapangan terbang di Malaysia, sama seperti usaha yang dibuat di negara lain untuk melengkapkan kemahiran usahawan tempatan dalam membangunkan lapangan terbang.

"Kereta itu adalah inisiatif peribadi, kita tidak mengawal mereka (pelabur) dalam apa yang mereka mahu lakukan, tetapi kita perlu membuat industri kereta di Malaysia," katanya.

Mengenai sama ada kereta pertama negara akan dilancarkan pada akhir tahun ini, Mohd. Redzuan berkata ia bergantung kepada ekosistem Malaysia untuk penerbangan, terutama dari segi ketersediaan pada masa itu.

Pada suatu hari Persidangan Kepimpinan 2019 telah diadakan oleh ATCEN Sdn. Bhd., Dan mensasarkan syarikat bersaiz kecil dan sederhana (PKS), CEO, pengurus umum, pengurus kanan, dan eksekutif dari pelbagai industri.

Menurut penganjur, hampir 450 perwakilan akan mendapat pengetahuan daripada pakar industri, amalan terbaik mereka, penyelesaian yang dicadangkan dan mendapatkan pendedahan kepada model perniagaan yang lebih baik sebagai sebahagian daripada transformasi kepimpinan mereka.


pinjaman koperasi pinjaman peribadi maybank pinjaman peribadi bsn pinjaman wang berlesen melayu pinjaman peribadi rhb pinjaman aeon pinjaman asb pinjaman wang segera pinjaman duit segera pinjaman duit pinjaman wang pinjaman bank islam pinjaman kenderaan kerajaan pinjaman segera pinjaman kptm pinjaman along pinjaman bank pinjaman aeon credit pinjaman mudah pinjaman kerajaan pinjaman in english pinjaman tanpa slip gaji pinjaman wang tanpa slip gaji