Festival Kartun Perak Berlangsung Selama Dua Hari


Fest Cartoon Silver (PECAF) 2019 yang bermula Sabtu ini di Amanjaya Workers Colon (PORT)

15 Ogos IPOH - Bagi penggemar karikatur dan animasi, pastikan untuk menghadiri 2019 Fest Cartoon Silver (PECAF) yang bermula Sabtu ini di Amanjaya Workers Colon (PORT) di sini.

Perayaan yang dijangka mengalu-alukan 5,000 pelawat, akan dirasmikan oleh Pengerusi Tan Tan Hing Tourism, Arts and Culture Committee Ahad ini.

Pengurus Besar PORT Nur Hanim Mohamed Khairuddin berkata acara penutupan PECAF 2019 akan diadakan oleh kartunis negara Datuk Md. Nor Khalid atau Lat pada pukul 5 petang pada hari yang sama.

Menurutnya, penyelenggaraan festival itu adalah kesinambungan niat baik siri Town Town yang diadakan sebelum ini.

"Tujuan PECAF 2019 berfungsi sebagai platform untuk menghubungkan artis kartun dan animasi tempatan dengan pemegang kepentingan industri seni visual negara.

"Ia juga dijangka menjadi platform untuk mengumpulkan data dan maklumat mengenai kartun dan pemain industri animasi untuk menyertai projek yang dianjurkan oleh PORT," katanya dalam satu kenyataan di sini.

Perayaan ini bekerjasama dengan Kerajaan Negeri Perak, Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan, Persatuan Animasi Malaysia dan Persatuan Komik Malaysia.

Beberapa program menarik disusun di antara

ukiran, demonstrasi grafiti, pertunjukan muzik, pertunjukan animasi tempatan dan pertandingan cosplay.

Acara lain dijangka menarik perhatian

Pengunjung termasuk koleksi buku komik pada tahun 40-an hingga 60-an oleh pengarang Rudi Mahmood dan pameran 'Pengrajin Reka Bentuk' oleh iNCH LAB.

Turut menyertai program PECAF 2019 ialah sesi Pertuturan dengan Datuk Lat yang berkongsi pengalamannya sebagai kartunis sejak berusia 13 tahun.


pinjaman koperasi pinjaman peribadi maybank pinjaman peribadi bsn pinjaman wang berlesen melayu pinjaman peribadi rhb pinjaman aeon pinjaman asb pinjaman wang segera pinjaman duit segera pinjaman duit pinjaman wang pinjaman bank islam pinjaman kenderaan kerajaan pinjaman segera pinjaman kptm pinjaman along pinjaman bank pinjaman aeon credit pinjaman mudah pinjaman kerajaan pinjaman in english pinjaman tanpa slip gaji pinjaman wang tanpa slip gaji