Gagal Daftar Taska, Pemilik Didenda RM8,000

Gagal Daftar Taska, Pemilik Didenda RM8,000


ALOR GAJAH - Seorang pemilik taman asuhan kanak-kanak (taska) di Pusat Rehabilitasi Perkeso di Bandar Hijau Hang Tuah Jaya didenda RM8,000 oleh Mahkamah Majistret di sini hari ini selepas mengaku bersalah atas kegiatan yang tidak didaftarkan pada Mei lepas.

Hakim Zaridah Y Abdul Jaafar menghukum Rozita Zainal Abidin, 33, hingga enam bulan penjara kerana tidak membayar denda.

Rozita disyaki menjalankan bilik kanak-kanak yang tidak berdaftar yang dikenali sebagai Taska Little Learning Child Care Center pada pukul 6:30 pagi pada 11 Mei.

Menurut dakwaan itu, Rozita didakwa mengikut Seksyen 6 (2) Akta Taman Asuhan Kanak-kanak 1984 yang mengharuskan denda maksimum RM10,000 atau penjara sehingga dua tahun atau kedua-duanya.

Rozita tidak diwakili oleh seorang peguam yang merayu hukuman minimum atas alasan kesalahan pertama dan mendakwa gagal menindaklanjuti pusat pemulihan semasa proses pendaftaran selain mempunyai dua anak dan seorang ibu dengan tekanan darah tinggi.

Sementara itu, Pegawai Pendakwa Raya, SR Arthana meminta hukuman adil terhadap defendan kerana ia melibatkan kepentingan awam.

"Selain kes seorang kanak-kanak lelaki berusia lima bulan yang meninggal dunia di tapak asuhan sementara dia berada di rumah anak yatim pada 10 Mei dan sebagai pemilik nurseri, tertuduh mesti bertanggungjawab sepenuhnya," katanya.

Mengikut fakta kes ini, seorang wanita berusia 31 tahun yang bekerja di zon merah Hospital Melaka menerima pesakit lelaki tidak sedarkan diri dari nurseri itu, jam 7:16 pagi, pada 11 Mei sebelum memfailkan laporan polis dan mencari pakej yang tidak dilakukan berdaftar dan tidak dilesenkan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) negeri.

Tertuduh kemudian membayar jumlah yang dikenakan.

pinjaman koperasi pinjaman peribadi maybank pinjaman peribadi bsn pinjaman wang berlesen melayu pinjaman peribadi rhb pinjaman aeon pinjaman asb pinjaman wang segera pinjaman duit segera pinjaman duit pinjaman wang pinjaman bank islam pinjaman kenderaan kerajaan pinjaman segera pinjaman kptm pinjaman along pinjaman bank pinjaman aeon credit pinjaman mudah pinjaman kerajaan pinjaman in english pinjaman tanpa slip gaji pinjaman wang tanpa slip gaji