Indeks Harga Pengguna Menunjukkan Kenaikan 1.4 Peratus


IHP mencatatkan kenaikan disokong terutamanya oleh Makanan dan Minuman Bukan Alkohol (0.3 peratus), Hiasan Rumah, Perkakasan dan Penyelenggaraan (0.2 peratus) dan Pengangkutan (0.2 peratus).

.

KUALA LUMPUR, 14 Ogos - Indeks Harga Pengguna (PPI) naik 1.4 peratus pada Julai 2019 kepada 121.5 mata daripada 119.8 mata pada bulan yang sama tahun sebelumnya.

Menurut Ketua Artis, Datuk Seri Dr. Mohd Uzir Mahidin berkata peningkatan indeks keseluruhan didorong oleh kenaikan Indeks Hiasan, Perkakasan dan Rumah Tangga, Alkohol Makanan dan Minuman (2.4 peratus), Perkhidmatan Rekreasi dan Kebudayaan (2.4 peratus), Minuman Beralkohol dan Tembakau (2.3 peratus) dan komunikasi (2.1 peratus).

IHP mencatatkan kenaikan 0.1 peratus dari Jun 2019 dan disokong terutamanya oleh Makanan dan Minuman Bukan Alkohol (0.3 peratus), Hiasan Rumah, Perkakasan dan Penyelenggaraan (0.2 peratus) dan Pengangkutan (0.2 peratus).

Sementara itu, beliau berkata IHP bagi tempoh Januari hingga Julai 2019 merekodkan peningkatan sebanyak 0.3 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lepas.

"Indeks Makanan dan Minuman menunjukkan kenaikan 2.4 peratus pada Julai 2019 berbanding tempoh yang sama tahun lepas.

"Peningkatan ini didorong oleh kenaikan Sub-kumpulan Sayur-Sayuran (4.7 peratus), Buah-Buahan (2.5 peratus), Susu dan Telur (2.6 peratus)," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Tambah Mohd. Uzir, antara indeks harga teratas di kebanyakan negeri, adalah Red Chili (21.8 peratus), Green Chile (16.3 peratus), Cabaran Babi (15.1 peratus), Shellfish (14.6 peratus), Pusingan Salad (14.4 peratus), Yogurt (13.9 peratus) dan Burung Chile (12.7 peratus).

Beliau menambah bahawa Indeks Makanan Luaran juga naik 4.4 peratus pada Julai 2019 berbanding Julai 2018.

Beliau berkata kenaikan harga burger, ayam goreng, pizza dan makanan laut selain ikan menyumbang kepada kenaikan indeks bagi subkumpulan.

"Empat negara iaitu Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Selangor, Putrajaya dan Wilayah Persekutuan Johor menunjukkan kenaikan 1.4 peratus dalam IHP negara pada Julai 2019 berbanding Julai 2018. Sementara itu, Negeri Sembilan dan Perak menunjukkan kenaikan pada tahap yang sama dengan IHP negara .

"Semua negeri juga mencatatkan kenaikan indeks Indeks Makanan dan Minuman.

"Peningkatan tertinggi direkodkan oleh Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (4.4 peratus), Johor (2.7 peratus), Pulau Pinang (3.0 peratus), dan Wilayah Persekutuan Selangor dan Putrajaya (2.6 peratus) dan kenaikan itu melebihi indeks kebangsaan Julai 2019, "katanya.


pinjaman koperasi pinjaman peribadi maybank pinjaman peribadi bsn pinjaman wang berlesen melayu pinjaman peribadi rhb pinjaman aeon pinjaman asb pinjaman wang segera pinjaman duit segera pinjaman duit pinjaman wang pinjaman bank islam pinjaman kenderaan kerajaan pinjaman segera pinjaman kptm pinjaman along pinjaman bank pinjaman aeon credit pinjaman mudah pinjaman kerajaan pinjaman in english pinjaman tanpa slip gaji pinjaman wang tanpa slip gaji