Tiada Kelulusan Jalankan Perlombongan Bauksit di Kota Tinggi

Tiada Kelulusan Jalankan Perlombongan Bauksit di Kota Tinggi


JOHOR BAHRU - Kerajaan negeri mengesahkan tiada kelulusan diberikan kepada mana-mana syarikat swasta untuk menjalankan aktiviti perlombongan bauksit mega di Kota Tinggi.

Exco Kerajaan Tempatan, Kesejahteraan Bandar dan Alam Sekitar Johor, Tan Chen Choon berkata perkara itu berdasarkan kajian yang telah dirujuk kepada Jabatan Alam Sekitar (JAS).

"Saya dengan ini mengesahkan bahawa tiada aktiviti perlombongan bauksit yang beroperasi di sebuah bandar besar di Kota Tinggi, seperti yang dilaporkan oleh sebuah akhbar baru-baru ini.

"Malah, kajian itu juga tidak menemui sebarang maklumat atau laporan tentang Penilaian Impak Alam Sekitar (IEA) seperti yang didakwa oleh syarikat seperti laporan," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Chen Choon berkata pentadbiran kerajaan tempatan menyedari aktiviti yang melibatkan perlombongan bahan-bahan ini.

"Rujukan kepada Majlis Daerah Kota Tinggi (MDKT) juga mendapati tidak ada permohonan yang dikemukakan oleh syarikat swasta untuk menjalankan aktiviti perlombongan bauksit di kawasan itu.

"Kerajaan negeri serius mengenai laporan akhbar ini kerana masalah yang terlibat termasuk faktor persekitaran dalam jangka panjang," katanya.

Beliau berkata kerajaan Johor juga akan mengikuti perkembangan dan memantau tuduhan melalui jabatan dan agensi berkaitan.

Terdahulu, media melaporkan bahawa syarikat tempatan, The One Minerals Mining Sdn Bhd (TOMM) menandatangani memorandum of understanding (MoU) dengan syarikat pelaburan swasta Via East West Capital (VEWC) untuk mendapatkan pembiayaan pelbagai peringkat sebanyak RM1.47 bilion.

Difahamkan bahawa MoU sedang mencari pembiayaan untuk pelaksanaan proyek perlombongan bauksit seluas 2.832 hektar di Kota Tinggi.

pinjaman koperasi pinjaman peribadi maybank pinjaman peribadi bsn pinjaman wang berlesen melayu pinjaman peribadi rhb pinjaman aeon pinjaman asb pinjaman wang segera pinjaman duit segera pinjaman duit pinjaman wang pinjaman bank islam pinjaman kenderaan kerajaan pinjaman segera pinjaman kptm pinjaman along pinjaman bank pinjaman aeon credit pinjaman mudah pinjaman kerajaan pinjaman in english pinjaman tanpa slip gaji pinjaman wang tanpa slip gaji