10 Peratus Tanah Kosong yang Dibangunkan oleh Pelbagai Pokok Buah

10 peratus daripada 29,390 hektar tanah kosong di negeri ini yang akan dibangunkan dengan pelbagai pokok buah-buahan tahun depan.




LIPIS 19 Ogos - Kerajaan negeri mensasarkan 10 peratus daripada 29,390 hektar tanah kosong di negeri ini yang akan dibangunkan dengan pelbagai pokok buah-buahan tahun depan.

Pertanian Negeri, Industri Agro dan Pengerusi Jawatankuasa Bioteknologi Datuk Seri Ir. Mohd. Soffi Abdul Razak berkata usaha untuk membangunkan tanah pertanian telah dijalankan setiap tahun.

Beliau berkata terdapat dua kategori tanah kosong, 25,489 hektar tanah dan 3,900 hektar tanah pertanian dengan potensi pertanian komersil.

"Tanah yang indah ini akan ditanam dengan banyak buah-buahan bernilai tinggi seperti klon dan klan yang sangat memerlukan.

"Untuk mencapai ini, pemimpin masyarakat seperti pemimpin kampung dan Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MKKK) diarahkan untuk memainkan peranan dalam perancangan dan pemantauan pembangunan pertanian di daerah masing-masing," katanya. Selepas melancarkan Program Pemberdayaan Jualan Durian Negeri (BUN) di sini. .

Turut hadir ialah Pengarah Pertanian Negeri, Datuk Zahimi Hassan.

Menurut Mohd. Soffi, agensi kerajaan seperti Kementerian Pertanian, bersedia memberi bantuan melalui pelbagai skim dan perkhidmatan kepada petani untuk memupuk tanah terbiar untuk mencapai matlamat Pahang menjadi pusat pertanian negara.

Beliau berkata antara bantuan yang diberikan oleh Jabatan Pertanian adalah menjalankan kursus pendaftaran pokok durian yang ditukar kepada varieti terpilih yang diperlukan dalam pasaran tempatan dan asing.

"Kepelbagaian buah-buahan bermusim di Pahang menjadikan negara ini sebagai pengeluar buah terbesar, terutama spesies Raja Weasel," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau berkata usaha sedang dijalankan untuk mendaftarkan spesies durian berkualiti tinggi seperti durian tembaga dan Pekan Royale.

"Sebenarnya terdapat banyak villa berkualiti tetapi mereka tidak diberi nama khas dan perhatian diberikan kepada jenis durian daripada klon durian," katanya.



pinjaman koperasi pinjaman peribadi maybank pinjaman peribadi bsn pinjaman wang berlesen melayu pinjaman peribadi rhb pinjaman aeon pinjaman asb pinjaman wang segera pinjaman duit segera pinjaman duit pinjaman wang pinjaman bank islam pinjaman kenderaan kerajaan pinjaman segera pinjaman kptm pinjaman along pinjaman bank pinjaman aeon credit pinjaman mudah pinjaman kerajaan pinjaman in english pinjaman tanpa slip gaji pinjaman wang tanpa slip gaji