Ibu Tunggal Dengan Anak 18 Tahun Layak Terima BSH


Dr Michael Jeyakumar Devaraj
menuntut kerajaan menyemak semula peruntukan yang diberikan selepas sekumpulan peniaga kecil juga disyaki menculik BSH tahun ini.

IPOH 22 Ogos - Parti Sosialis Malaysia (PSM) hari ini meminta kerajaan untuk mempertimbangkan menyediakan Bantuan Kehidupan (BSH) kepada ibu tunggal dengan kanak-kanak lebih 18 tahun dalam persembahan Belanjawan 2020.

Pengerusinya, Dr Michael Jeyakumar Devaraj, berkata beliau juga menuntut kerajaan menyemak semula peruntukan yang diberikan selepas sekumpulan peniaga kecil juga disyaki menculik BSH tahun ini.

"Apa yang kita perdebatkan ialah gaji minimum tidak terlalu tinggi dan ramai yang menderita. Banyak ibu tunggal hanya menerima upah minimum sekiranya mereka cukup sihat untuk bekerja dan kebanyakan anak-anak mereka tidak mempunyai pekerjaan sepenuh masa, jadi pendapatan mereka hanya RM1,100 sebulan. 

"Kami merasakan bahawa jika kita tidak membantah ini, anugerah BSH akan beransur-ansur berkurang, tetapi jika terdapat upah minimum yang baik dengan hospital kerajaan yang berkualiti tinggi dan kerajaan boleh menawarkan pendidikan percuma, maka kita dapat menerima" BSH akan dihentikan segera , "katanya.

Beliau berkata demikian dalam satu mesyuarat di hadapan bangunan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) di sini untuk menyuarakan bantahannya kepada Menteri Kewangan Lim Guan Eng mengenai isu ini.

Pada masa ini, ibu tunggal dengan kanak-kanak berusia 18 tahun ke atas layak mendapat BSH.

Begitu juga, ibu tunggal dengan kanak-kanak berumur 19 tahun yang belajar sepenuh masa di institusi awam / swasta atau kurang upaya (berdaftar) didaftarkan di bawah Kementerian Kebajikan Masyarakat (JKM).

Sebaliknya, Jeyakumar berkata pemberian wang tunai seperti Bantuan Rakyat Malaysia 1 (BR1M) yang diperkenalkan oleh Barisan Nasional (BN) dan dijalankan sebagai BSH oleh kerajaan Pakatan Harapan, adalah inisiatif yang baik.

Beliau menambah bahawa orang dalam keluarga miskin hidup dalam kesengsaraan kerana kenaikan upah.

"Oleh itu, kami memberi amaran kepada kerajaan supaya tidak keras kepala dengan menjimatkan wang dengan mengurangkan peruntukan BSH.

"BSH ini mesti diteruskan dengan bantuan lebih banyak orang kerana kami yang bekerja di pusat khidmat melihat ramai orang di sini tidak malas tetapi dari masa ke masa hanya boleh mendapat RM 1,500, jadi mesej kami kepada Guan Eng," katanya.


pinjaman koperasi pinjaman peribadi maybank pinjaman peribadi bsn pinjaman wang berlesen melayu pinjaman peribadi rhb pinjaman aeon pinjaman asb pinjaman wang segera pinjaman duit segera pinjaman duit pinjaman wang pinjaman bank islam pinjaman kenderaan kerajaan pinjaman segera pinjaman kptm pinjaman along pinjaman bank pinjaman aeon credit pinjaman mudah pinjaman kerajaan pinjaman in english pinjaman tanpa slip gaji pinjaman wang tanpa slip gaji