Juruterbang dan Jumlahnya Seimbang Terhadap Aset Udara

PDRM kini mempunyai sekitar 60 juruterbang dan jumlahnya seimbang dengan aset udaranya.

IPOH 21 Ogos - Juruterbang Tentera Udara Malaysia (PDU) cukup mencukupi untuk menanggung tanggungjawab tentera dalam kerja polis mereka.

Pengarah PDRM dari Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Penjawat Awam (KDNK) Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani berkata PGU kini mempunyai sekitar 60 juruterbang dan jumlahnya seimbang dengan aset udaranya.

Menurutnya, pengambilan juruterbang baru telah dijalankan untuk memastikan kesediaan pasukan terbaik.

"Tahun ini kami telah memilih 10 pekerja yang akan menjalani latihan penerbangan.

"Keupayaan sedia ada PGU sudah mencukupi, tetapi pada masa yang sama kami terus mempertimbangkan keperluan operasi," katanya kepada pemberita ketika menghadiri majlis Penyampaian Penerbangan Wing di Pusat Latihan PGU di sini, hari ini.

Terdahulu, beliau mengetepikan sayap penerbangan itu kepada Ketua Pengarah Agensi Anti Narkotik Kebangsaan (AADK) Datuk Seri Zulkifli Abdullah selepas menghadiri Kursus Lesen Penerbangan Persendirian di Pusat Latihan PGU di sini.

Turut hadir adalah Panglima PGU Datuk Mohd. Hishamuddin Tahar

Sementara itu, Zulkifli, 59, diberitahu bahawa beliau telah mengambil kursus secara beransur-ansur sejak 2018 semasa berkhidmat sebagai Pengarah PDRM PDRM.

Beliau berkata kursus ini membentangkan cabarannya sendiri kerana ia perlu lulus ujian yang diperlukan sebelum layak mendapat sijil penerbangan.

"Bahagian yang paling sukar adalah ketika melakukan perjalanan sendiri ketika mengawal ketakutan kerana semasa latihan kami terbang dengan pelatih.

"Apa yang mencabar juga terbang pada waktu malam. "Saya benar-benar mahu mencabar diri saya dalam kursus ini selain minat saya terhadap perkara-perkara yang mencabar," katanya.


pinjaman koperasi pinjaman peribadi maybank pinjaman peribadi bsn pinjaman wang berlesen melayu pinjaman peribadi rhb pinjaman aeon pinjaman asb pinjaman wang segera pinjaman duit segera pinjaman duit pinjaman wang pinjaman bank islam pinjaman kenderaan kerajaan pinjaman segera pinjaman kptm pinjaman along pinjaman bank pinjaman aeon credit pinjaman mudah pinjaman kerajaan pinjaman in english pinjaman tanpa slip gaji pinjaman wang tanpa slip gaji